Lost i bebisträsket...

Det är dax att börja shoppa inför bebisens ankomst men jag måste få säga att jag är helt vilse när det gäller bebisar! Vad behöver vi egentligen köpa? Och hur mycket? O_o

Som exempelvis...

Kläder - Hur många bodys, byxor, omlotttröjor, strumpor, mössor, tröjor behöver bebisen? Behövs det även "småbyxor" som håller blöjan på plats eller går det bra att bara ha blöja?

Sängen - Hur många par sängkläder behövs? Vilken sorts madrass ska bebisen ha? Hur tjockt ska täcket vara? Vilken sorts kudde ska man köpa? Har hört nått om platt kudde för nyfödda...

Skötbordet - Vad behövs det för prylar vid skötbordet?

Diverse - Napp, hur tidigt behöver bebisen napp? Vilken sorts termometer ska man köpa? En för gumpen eller en för örat eller båda två? Behöver man ha något läkemedel hemma för bebisen typ Alvedon?

Ja, detta är bara en liten minimini del utav vad jag undrar över... jag känner mig verkligen helt lost i bebisträsket!!

¤ SmultronEtt ¤

What's going on?

I 2-3 dagar har jag haft en svagt återkommande mensvärk, mest i ryggen... undrar om det är förvärkar?
Idag har jag haft ont i vänster nederdel av magen, små stick och sen ihållande svag värk...

Får ta och tala om med min Barnmorska nu när jag ska dit på Torsdag...
Och kom i håg: Ta med urinprov!

Idag är jag i v 28+4 = Inne i vecka 29!

¤ SmultronEtt ¤


Halvtid!

Jag har ju drabbats av en graviditetsåkomma vid namn Karpaltunnelsyndrom. Som tur är är det i en mild form och jag hoppas verkligen att det stannar där.

Eftersom jag jobbar med att formge hemsidor så har jag problem när jag sitter vid datorn... datormusen samt tangentbordet är ju mina arbetsredskap 8 timmar om dagen. Jag var hos en mycket trevlig läkaren hos min MVC i torsdags där jag direkt blev sjukskriven på halvtid fram till den 17:e Oktober. (Chockad blev jag hahaha, trodde verkligen inte att jag skulle bli sjukskriven! Och hur tror ni att min chef reagerade! hehe.) Läkaren sa att jag absolut skulle gå ner till 4 timmars arbetsdag eftersom det oftast förbättrar läget. Om jag fortsätter sitta 8 timmar på arbetsplatsen kunde det förvärra symtomen och jag kunde får så pass svåra besvär att jag skulle bli tvungen att opereras i handlederna och "visst ville jag väl kunna bära mitt barn" sa hon. Jag har även fått remiss till en arbetsterapeut som kommer att ge mig handledsstöd att sova med.

Så nu går jag alltså på halvtid. Ganska skönt faktiskt. Jag hinner med lite mer av livet under de ljusa timmarna som snabbt går mot mörker. Hösten är ju redan här.

¤ SmultronEtt ¤

Note to self - Förlossning

Note to self:

I mitt fall ska jag höra av mig till förlossningen så fort vattnet gått!
Och/eller när det är 20-10 min mellan värkarna.

Tredje Trimestern - Höggravid

28+0 idag = Inne i vecka 29!
Jag är alltså i tredje trimestern och räknas nu som höggravid! O_o

Ikväll ska vi till sjukhuset där vi valt att få föda. Dom håller en Informationsträff om förlossningen och BB
Barnmorskorna informerar om förlossning och eftervård.

Inatt hade jag en läskig dröm...
Jag var lika gravid i drömmen som i vekligheten men något konstigt och litet stack ut ur min navel. Älskligen tog en pincett och drog sakta ut saken... en liten liten hand stack fram, sen en liten liten arm och därefter får han ut en liten minidocka i plast! Jag tittade på min navel och den var liksom helt ut och in... Isch!

¤ SmultronEtt ¤

Förkyld och extremt trött

Jag har åkt på en förkylning och är extremt trött... hur kul e nu de då. *suck*

¤ SmultronEtt ¤

Fogont och magont

Idag har jag fått känna på foglossning-ont i blygdben och rumpa och magont på höger sida av magen i form av kramp... inte alls skönt. Kanske kände jag även min första sammandragning... har ingen som helst aning hur det ska kännas men magen blev stenhård och jag fick ont i nedre delen av magen samtidigt.

Bebisen lever dock loppan och buffar på som bara den! Idag kände jag dessutom en liten fot som hårt trycktes mot min hand, det var verkligen helt underbart, jag kunde inte sluta le! ^_^

Imorgon är jag i v 27 = Inne i vecka 28!

¤ SmultronEtt ¤

Allt bra med oss båda :)

Vi var hos barnmorskan idag, alla 3, jag, bebben och Mannen min. Mitt järnvärde var helt ok (117) och så även mitt blodtryck men jag har börjat att äta Niferex varannan dag för lite extra boost. Bebisen har växt så de knakar och mitt magmått ligger på 27 cm vilket var något över genomsnittet för vecka 26+1. Bebisen är alltså lite större än genomsnittsbebisen med den räknas inte till ett stort barn om den håller sig till den kurvan, men det betyder att bebisen då kommer att väga över 3,5 kilo vid födseln. Det ljuvliga lilla hjärtat galloperade på i 142 slag per minut. Skönt att veta att allt är bra där inne med älsklingen i min mage. *lycklig & lättad*

Note to self: Ta med urinprov till nästa besök - 2/9 kl 13.00.

Idag är jag i v 26+1 = Inne i vecka 27!

¤ SmultronEtt ¤

Karpaltunnelsyndrom

Jag har förresten drabbats av Karpaltunnelsyndrom. *suck*
Mina händer domnar på nätterna och på morgonen. Ännu är det som tur e i en mild form och jag hoppas att det förblir så...

¤ SmultronEtt ¤

100 dagar kvar!

Idag är det 100 dagar kvar tills beräknad förlossning! Jag mår fint och så verkar även vår bebis göra. Dock har jag börjat oroa mig över min GBS (B-Streptokocker) jag har i mitt urin.

30% av alla gravida är bärare av denna bakterier som räknas till den vanliga bakteriefloran, men för en nyfödd är detta en farlig bakterie i och med att bebisen har ett så lågt immunförsvar. Under förlossningen måste jag alltså få antibiotika intravenöst och detta måste ges i god tid när väl förlossningen går igång annars är det en fara för bebisen som kan bli mycket svår sjuk och tom dö... bebisen kan oxå bli smittad under graviditeten vilket oxå kan sluta illa. :(

GBS behöver ju inte innebära någon fara för vår bebis men man blir ju himla orolig ändå.
Usch, varför ska just jag ha GBS?! :(

Jag ska försöka att inte tänka förmycket på detta och istället njuta av graviditeten och vår nya lilla familjemedlem som ligger och buffar förfullt i min mage. :)

Idag är jag i v 25+5 = Inne i vecka 26!

¤ SmultronEtt ¤

RSS 2.0