Besök hos BM

Igår var jag hos barnmorskan igen - Rutinkontroll.
Vi gick igenom delar av min journal och allt extra viktigt skrevs in. Sen gjordes rutinkontrollen.

Alla mina värden var fina. HB 122 och blodtrycket var bra, jag fick dock en 1:a på socker i urinen men det berodde sannolikt på att jag druckit O'boy på morgonen sa barnmorskan. Magmåttet hade ökat ytterligare och liggen nu på 40.

Bebisens var aktiv, hjärtljudet accelererade och pendlade en del men låg inom gränsen, när bebisen lugnat ner sig låg hjärtljudet på 132 slag/min. Huvudet är inte helt fixerat men går knappt att rucka på, även jag fick känna o rucka. Barnmorskan sa att hon tror att bebisen är en lång bebis eftersom fötterna fortfarande är så högt upp fast än huvudet sjukit så djupt nu.

Så nu är det 5 dagar kvar till BF. Jag e dock bombsäker på att bebisen kommer att vilja stanna kvar flera dagar extra i min mage... Även Barnmorskan trodde det och sa att vi antagligen lär ses igen på fredag i nästa vecka. =P

Idag är jag i v 39+1 = Inne i vecka 40!

¤ SmultronEtt ¤

Tillväxt UL nr 2

I onsdags var vi iväg på tillväxtultraljud nr 2. Eftersom det var en ny ultraljudsmaskin som användes så ville UL-barnmorskan lära sig hur den fungerade med hjälp av en UL-expert som kunde maskinen innan och utantill. Vi fick därför turen att se och veta så mycket mer än att bara mäta skallben, buk och lårben som på förra tillväxt UL som vi gjorde i vecka 32+1.

Vår lilla bebis ligger fint på viktkurvan med sina 3337 g, dock var det svårt att få ett exakt mått av huvudet eftersom bebisen nu sjunkit så pass långt ner i bäckenet så vikten kunde variera med 10% åt båda hållen. Vi fick se och veta att magen var välfylld vilket innebär att bebisen äter och dricker som den ska. Urinblåsan var även den fylld och njurarna fungerar fint. Hjärtat med sina 4 små kamrar och blodflödet såg perfekt ut. Vi fick även lyssna till det lilla hjärtat och se hur det slog. ^_^

Idag är jag i v 38+2 = Inne i vecka 39!

¤ SmultronEtt ¤

RSS 2.0